onsdag 3. mars 2010

Kan kvinnen lære i menigheten?

Vår tids konservative kvinnesyn, når det gjelder kvinnens tjeneste som lærer i menigheten, støtter seg blant annet på 1 Tim 2,11-15. "En kvinne skal la seg lære i stillhet i all underordning. En kvinne tillater jeg ikke å lære eller å ha myndighet over en mann, men å være i stillhet. For Adam ble formet først, så Eva. Og Adam ble ikke forført, men kvinnen ble forført og falt i overtredelse. Likevel skal hun bli frelst ved barnefødselen, dersom de holder fram i tro, kjærlighet og hellighet med selvtukt."

På samme måte som et bibelvers som er revet ut ifra sin sammenheng kan lede bort fra den opprinnelige tanken, så kan en bibeltekst, som er tatt ut av sin kulturelle eller historiske kontekst, gi et feilaktig bilde om den originale hensikten. Bibeltroskap dreier seg ikke om å være tro imot det tradisjonelle men om å være tro imot det opprinnelige i dets eget landskap.

Ikke bare den innledende teksten, men  hele  1.Timoteusbrevet bærer preg av en kamp imot en falsk og  usunn lære, som stemples som forførisk og demonisk og som på falskt grunnlag kalles kunnskap, "gnosis". Den betegnes som eventyr og det var kvinner som spredde den. 1 Tim 1,3-7; 4,1-3,7; 6,3,20-21.

Skriftfunn fra Nag Hammadi i 1945 har gitt oss viktig kunnskap om gnostisisme. En av skriftene heter Apocryphon Ioannis, Johannes skjulte brev. Jeg siterer og oversetter her fra en forelesning av en finsk teolog, Erkki Koskenniemi, som forteller om forskning av professor Jukka Thurén:

"Jukka Thurén stiller noen viktige spørsmål om 1 Tim 2,9-15: Har noen påstått at hustruen bør "suverent herske" (authentein) over sin mann? Påstår noen at Eva ble skapt før Adam? Lærer noen at Adam ble førført og ikke Eva? Og hvorfor er teknogonia (å føde barn) kvinnens vei til frelse? Hvis vi leser teksten Apocryphion Ioannis, merker vi at vi må svare ja på de tre første spørsmålene. Denne teksten inneholder en gnostisk lære om hvordan verden ble til. Ifølge den var Eva til før Adam og Adam ble bedratt, Eva hersket suverent over sin mann, og teknogonia er den verste synd som man kan tenke seg... Kvinnen kommer til å få høiere stilling enn mannen, men bare hvis hun slutter å føde barn og tar ledelsen."

Gjør ikke denne historiske kunnskapen versene 12-15 forståelig? Bibelteksten argumenterer imot en gnostisk lære som noen kvinner spredde i menigheten. Den argumenterer ikke nødvendigvis imot kvinnen som lærer, men imot kvinner som formidlet en falsk lære. På samme måte som mannlige vranglærere avvises i Titusbrevet med ordene "Det er nødvendig å stoppe munnen på dem" (1:11),så også i vers 12 stoppes munnen på kvinner som forkynte et falskt budskap. De forkynte at Eva ble skapt før Adam, og at det var Adam som først falt i synd, og at kvinnen kan ta ledelsen over mannen hvis hun slutter å føde barn. Denne falske læren motsies i 2:12-15.

 "En kvinne skal la seg lære i stillhet i all underordning" har et entydig innhold  isolert fra sin sammenheng, men hvis man tar hensyn til helheten av første Timoteusbrevet og til det gnostiske budskapet i "Johannes skjulte brev", kan dette budet ses mer nyansert, og tvangstrøyer henges i en knagg inntil "det er nødvendig å stoppe munnen på dem". Da har uorden og støy tatt plassen av stillhet og orden.















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar